+ 36 70 384 9002 hello@klubzene.hu

Mit csinál egy Ceremóniamester

Szerző: | 2024 febr 9.

Az esküvő egy olyan alkalom, amely tele van romantikával, izgalommal és boldogsággal. Azonban aki saját maga szervezte és koordinálta az esküvőjét, utólag sok esetben visszajelzi, hogy a háttérben egy „kis” szervezési káosz is jelen van. Utólag azt szokta mondani, hogy „Jó lett volna egy Ceremóniamester”.

De vajon ki is az a titokzatos személy, aki a háttérben dolgozik, miközben az ifjú pár a nagy pillanatokat élvezi?

Ő az, aki olyan mint egy láthatatlan kéz, de minden fontos mozzanat mögött ott áll. Ő a kulcsfigura, aki összekapcsolja a szálakat a háttérben, hogy a nagy nap minden része tökéletes legyen. De vajon mit csinál egy ceremóniamester az esküvőn? Most betekintést engedünk ebbe a titokzatos világba, és felfedjük, hogy mi rejlik a szervezés és irányítás mögött, miközben az ifjú pár életük egyik legfontosabb napját éli.


Az Esküvő Titkos Kulcsfigurája: a Ceremóniamester

Nos, képzeljük csak el egy pillanatra az esküvőt, mint egy műsort. Megvan? Egészítsük ki a képet egy személlyel – pontosabban a ceremóniamesterrel – ahol Ő a rendező, aki minden részletet irányít és koordinál. Egyszerűen hangzik nem? Taps-taps és meg is vagyunk. 🙂

No, azért nem ennyire egyszerű a helyzet, hiszen ha ennyire könnyű lenne, akkor nyugodtan csinálhatná bárki. Például egy jóbarátod vagy rokonod. És most érkeztünk el egy olyan ponthoz, amely sokszor szóba kerül a jegyespárokkal történő beszélgetések alkalmával.

Mit csinál egy ceremóniamester?
A kedvesség és az ízléses humor elengedhetetlen feltétele a Ceremóniamesterségnek

Lehet az egyik ismerős vagy rokon a Ceremóniamester?

A válasz igen, amennyiben az általad felkért személy megfogadja azt a jó tanácsunkat, hogy kerüli az alkoholfogyasztást, legalább az esküvő utolsó fontos eseményéig. Az sem baj, ha Ti sem és Ő sem bánja, hogy nem fog tudni részt venni a buliban. Ezen kívül pedig megfelel az alábbi tulajdonságoknak:

  • Jól tud kommunikálni
  • Megfelelő orgánummal rendelkezik
  • Kedves, határozott és magabiztos
  • El tudja érni, hogy a násznép figyeljen rá
  • Humoros, de csak ízlésesen
  • Jó a szervezőképessége
  • Képes az improvizációra
  • Enyhén kontrollmániás

Milyen feladatai vannak a Ceremóniamesternek a vendégvárás előtt?

Egy jó Ceremóniamester a vendégvárás előtt minimum egy, de inkább másfél órával előbb érkezik. Ezt az időt arra fordítja, hogy bejárja a helyszínt, megismerkedik a többi szolgáltatóval (amennyiben nem ismerik egymást) és röviden egyeztetik az együttműködéshez szükséges tudnivalókat. A helyszíni koordinátorral például a vacsora kezdését, a fotóssal és videóssal a fotózás helyét stb. Természetesen egyeztet a jegyespárral és mint egy gondoskodó szülő megnyugtatja, megeteti és megitatja őket. Mindeközben összeszed minden olyan kiegészítőt, amelyre szükség lesz a nap folyamán – különös tekintettel a szertartás kellékeire.

A vendégfogadás feladatai

Mit csinál egy ceremóniamester amikor érkeznek a vendégek? Kedves üdvözléssel fogadja a vendégeket és röviden elmondja a nap főbb programjait. Természetesen nem tud minden vendégnek azonnal bemutatkozni, ezért a szertartás kezdete előtt 20-30 perccel mindenkit megszólit – általában mikrofonnal a kezében, a Dj hangtechnikáján keresztül. Ilyenkor a bemutatkozáson túl elmondja, hogy a nászajándékokat mikor lehet átadni a párnak, mire érdemes odafigyelni a szertartás alatt és hogyan történik majd a ceremónia után.

Feladatok a templomi és a polgári szertartásnál

A templomi szertartás előtt a ceremóniamesternek mindenképpen egyeztetnie kell a pappal/tiszteletessel/atyával, mert Ők rendelkezhetnek máshogy például az ülésrendet illetően. A „nagykönyv” szerint a menyasszony vendégei a bal oldalon, míg a vőlegényé a jobb oldalon foglalnak helyet, ha szemben állunk az oltárral. Fontos még átbeszélni a kivonulás sorrendjét is és a kezdés előtt ezt kommunikálni a vendégekkel is. A ceremóniamester ilyenkor felhívja a figyelmet a telefonok némítására is, illetve amennyiben a pár azt kéri, hogy a vendégek ne fotózzanak, akkor ezt is közzéteszi.

Polgári szertartásnál az anyakönyvvezetővel/szertartásvezetővel is fontos az egyeztetés. Például azt, hogy mikor lehet tapsoltatni, éljeneztetni az ifjú párt. Át kell beszélniük a koccintás, a kivonulás és a gratuláció menetét is. Jó, ha tudod, hogy az ülésrend pont fordítottja a templominak, tehát a menyasszony vendégei a jobb oldalon, míg a vőlegényé a bal oldalon helyezkednek el, de ez a legtöbb esetben nem ennyire kötött. Mindenki oda ül, ahová szeretne, de a ceremóniamesternek figyelnie kell arra, hogy a szülők, nagyszülők és testvérek mindenképp az első sorokba üljenek. Amennyiben a násznép többi tagja kicsit szellősebben ülne, akkor a ceremóniamester megkérő őket arra, hogy töltsék fel az üres székeket is, hiszen a fotókon is majd ez látható.

Mindkét esemény alatt a ceremóniamester készenlétben van és mindenre figyel. Fontos, hogy jó helyzetfelismerő képességgel rendelkezzen, hiszen a váratlan helyzetekre azonnal reagálni kell, különben oda a pillanat. A szertartás alatt történnek az esküvő legmeghatóbb pillanatai, amely mind a párnak, mind pedig a jelenlévőknek egy óriási érzelmi hullámvasút.

Mit csinál egy ceremóniamester a gratuláció és fotózkodás közben?

Amennyiben pezsgős koccintás is van, akkor a szertartás előtt a ceremóniamester egyezteti a catering-el, hogy mikorra és hová kell előkészíteni az italokat. Az időzítés fontos – főleg a forró nyári napokon -, hiszen felmelegszik a pezsgő. Amennyiben tárgyi ajándékozás is van a gratulációnál, akkor érdemes előre bekészíteni egy asztalt. Borítékos megoldás esetén is fel kell készülni egy szebb dobozzal, hogy na az ifjú férj zakójának belső zsebe duzzadjon a vaskos kötegektől. 🙂

A felkészült ceremóniamester előre egyezteti a párral a fotózás sorrendjét és ezzel segíti a fotós munkáját is. Így ugyanis gyorsabban levezényelhető mind a közös, mind a csoportos fotózás nagyobb létszámú esküvő esetén is. Ilyenkor már oldottabb a hangulat, a vendégek is hajlamosak kicsit szétszéledni, tehát fontos, hogy a ceremóniamester jól tudja irányítani az embereket.

A ceremóniamester mindig a megfelelő időben kommunikál a násznéppel

Vacsora környéki feladatok

Ceremóniamesterként azt szoktuk mondani, hogy a szertartás és a vacsora kezdési időpontja mindenképpen fix. Bármi másnál lehet csúszni az időben, de itt nem. Minden vendégnek időben el kell foglalnia a helyét, még a pár bevonulása előtt. Itt fontos, hogy a Dj-vel teljes összhangban dolgozzon, hiszen a zene megszólalásával egy időben kell az ifjú párnak belépnie a terembe. A vacsora kezdése előtt a ceremóniamesternek pontosan tudnia kell azt is, hogy lesznek-e köszöntőbeszédek és azok időtartama milyen hosszú lesz.

Azt sem árt tudni, hogy a vendégek közül kinek van valamilyen ételérzékenysége, mert a vacsora érkezésénél tudja segíteni a felszolgálók munkáját. Amennyiben ezek megvannak, minden bizonnyal minden vendég jóízűen fogja elfogyasztani a forró levest és az utána következő fogásokat.

Ebben az idősávban szokott lenni egy hangulatfokozó játék is, amelyet – lehet a vacsora előtt is -, javaslatunk szerint inkább a vacsora utánra érdemes időzíteni. Ennek oka, hogy hagyunk egy kis időt mindenkinek arra, hogy szusszanjon egyet a finom ételek után, de mégse fulladjon „kajakómába” az esemény. Sőt, egy jó hangulatú, vidám játék megalapozza a hangulatot a bulihoz. A játék milyensége és előadása tehát fontos, mert ezzel a Dj munkáját segíti a ceremóniamester.

Milyen feladatai vannak a ceremóniamesternek a nyitótánc és a buli közben?

Amikor mindenki jóllakott és a játék is lement, a ceremóniamester már a nyitótánc előkészületein dolgozik. Egyeztet a fotóssal és a videóssal, hogy hol lesz a nyitótánc és hogyan álljanak a vendégek, hogy a pár előadását illetve a szolgáltató kollégák munkáját se zavarják. Beszél a Dj-vel, hogy a nyitótánc után lesz-e például szülőtánc illetve, hogy mikor kezdheti behívni a vendégeket is táncolni. Pontos összhangban kell dolgozniuk, mert az időzítés itt is nagyon fontos, hiszen a bulinak be kell robbannia.

Amikor már elindul a buli, a ceremóniamester figyelme nem lankad. Együtt kell neki is lélegeznie a násznéppel, hiszen ha laposodna a hangulat vagy épp kevesebben táncolnak, akkor segítenie kell a hangulatfokozásban. Alapvető, hogy egy jó ceremóniamester nem állítja meg a bulit azért, hogy például egy játékot játszasson a násznéppel. Ugyanakkor ha ez elősegíti a hangulatfokozást, akkor van pár trükk amit be tud vetni. De mit csinál egy ceremóniamester, ha az első nagyobb zenei blokk után mindenki pihenne egy rövidet? Például elkezdi előkészíteni a tortaceremóniát.

Mit csinál egy ceremóniamester az esküvői tortánál?

Az esküvői torta szintén egy olyan eleme az esküvőnek, ahol az ifjú pár ismét reflektorfénybe kerül. Mielőtt a torta megérkezne a friss házaspár elé, a ceremóniamester már egyeztette a catering-el, hogyan hozzák majd be a tortát. Azt is megtudja, hogy van-e rajta tüzijáték és amennyiben igen, akkor pontosan megbeszéli a felszolgálókkal, hogy mikor kerül az meggyújtásra és mikor kell behozni a terembe.

Mindezek után jelzi a fotósnak és a videósnak, hogy mennyi idő múla kezdődik a tortaceremónia, amelyet egyeztet a Dj-vel is. Amikor minden előkészület megtörtént és mindenki a helyén van, jöhet a torta. A tortavágás közben a ceremóniamester kedvesen és humorosan kommentálja a történéseket. Mivel jó előre felkészült, már tudja, hogy milyen ízekből áll össze a torta, amelyet elmond a násznépnek is.

A menyasszony vagy menyecsketánc feladatai

Ahhoz, hogy ne húzódjon el a menyecsketánc szintén több dolgot kell összeegyeztetnie a ceremóniamesternek. Az egyik, hogy időben eltudja küldeni a párt átöltözni. Ez általában a tortavágás után közvetlenül megtörténik, hiszen amíg a násznép fogyaszt, nekik van idejük kényelmesbe öltözni. A második, hogy diktálja a tempót, hogy a menyecsketánc ne legyen fárasztó, izzasztó és megterhelő az ifjú arának.

Gondolj bele, hogy egy 80 fős esküvőn, ahol mindenki csak 1 percig szeretne táncolni a fiatal feleséggel mennyi ideig tart. Gyorsan rávágod, hogy „hát természetesen 80 percig”, de az 1 óra és 20 perc! Közel annyi, mint egy focimérkőzés.

Egy szó, mint száz. A ceremóniamesternek figyelnie kell az időre és arra is, hogy az örömszülők, a nagyszülők, rokonok és barátok azért kiélvezhessék ezeket a pillanatokat.

Egyéb feladatok

Természetesen az éveket és a tapasztalatokat nem lehet ebbe a bejegyzésbe leírni. Előfordul, hogy az előbb felvázolt sorrendből nem minden elem jelenik meg az esküvőn vagy fel vannak cserélve. Olyan esküvői elem is van, amelyet fel sem írtunk pl. a kreatív fotózás belesűrítése a programba vagy a csillagszórózás és a menyasszonyrablás.

Azt szoktuk mondani, hogy a Ceremóniamester olyan eleme az esküvőnek, mint a karmester a zenekarnak. Akkor látható és hallható, amikor az események menete szempontjából ez fontos. A ceremóniamester nem az esküvő fő attrakciója. A ceremóniamester mindig jókor, jó helyen cselekszik és nem mutatja magát többször a szükségesnél. A ceremóniamester már az esküvő előtt jó tanácsokkal és ötletekkel látja el a jegyespárt, hiszen az a legfontosabb, hogy Ők jól érezzék magukat. Hiszen ez, az Ő esküvőjük, amelyből általában csak egy van.

Amennyiben tetszett a cikk és tervezed az esküvődet, a legjobb helyen vagy. Esküvői Dj és ceremóniamester szolgáltatásunkkal segítjük a jegyespárok felkészülését. Hosszú évek tapasztalatával és sok-sok elégedett párral büszkélkedhetünk.


Várj még!

Biztosan van elképzelésed arról, hogy mekkora összeget szánsz DJ-re, fényekre hangosításra vagy egyéb kiegészítőkre. Éppen ezért készítettünk egy kalkulátort, amelyben a fő adatokat megadva pontos ajánlatot kapsz a szolgáltatásunkról. Válaszd ki magadnak a számodra fontos elemeket.